Dit doet alcoholreclame met je: 7 dingen die je moet weten
Je staat er niet zo bij stil, maar iedere dag zie je alcoholreclame.
Heeft dat invloed op je?
En wie zijn het meest gevoelig voor alcoholreclame?
Lees hieronder de belangrijkste info over alcoholreclame.
1. Reclame voor alcohol is overal om je heen
Je kunt niet zelf kiezen of je alcoholreclame wilt zien. Want alcoholreclame kom je overal tegen: in bushokjes, langs sportvelden, op social media, in tijdschriften, op tv, op de radio, op festivals enzovoorts.
2. Soms merk je niet dat je reclame ziet
In veel vlogs en films zie je mensen alcohol drinken.
Of ze dragen een T-shirt of cap met een alcoholmerk.
Dit is ook reclame. Influencers en filmmakers krijgen hier vaak geld voor.
De reclame is expres onopvallend gemaakt. Dit noem je sluikreclame.
Misschien draag je ook wel eens een pet of een T-shirt van een alcoholmerk.
Je maakt dan zelf ook reclame.
3. Je merkt het niet, maar alcoholreclame heeft invloed op je
Zonder dat je het merkt, krijg je door reclames een positief gevoel bij alcohol.
Dat komt omdat je in alcoholreclames altijd prettige situaties ziet zoals feestjes, gezelligheid met vrienden, ontspanning of goede (sport)prestaties.
De mensen in reclames zijn vaak mooi en beroemd.
Je gaat alcohol ook normaler vinden, omdat je het zo vaak om je heen ziet.
Als je alcohol lekker vindt, kun je trek krijgen in alcohol als je alcoholreclame ziet.
Het lijkt misschien alsof het je eigen idee is wanneer je daarna een biertje uit de koelkast pakt. Maar de reclame bracht je op het idee.
Kortom, door alcoholreclame krijg je een positief gevoel bij alcohol, ga je alcoholdrinken normaal vinden en krijg je meer trek in alcohol. Daardoor ga je meer of vaker alcohol kopen en drinken. Meer alcohol drinken is niet goed voor je, omdat alcohol al bij kleine hoeveelheden ongezond is.
Wil je meer je eigen keuzes maken over wel of niet alcohol drinken? Kijk op de website van allesoverdrinken.nl voor tips.
4. Alcoholreclame heeft vooral invloed op jonge mensen
Onderzoekers zien dat vooral jongeren en jongvolwassenen gevoelig zijn voor alcoholreclame.
Dit gebeurt er als ze alcoholreclame zien:
- Ze denken positiever over alcohol.
- Ze beginnen jonger met drinken.
- Ze willen vaker alcohol kopen en drinken
- Ze drinken meer alcohol
Jong beginnen met het drinken van alcohol heeft veel nadelen. Want juist jonge mensen komen door alcohol vaker in de problemen. Ze raken sneller bewusteloos door alcohol en hebben meer kans op een ongeluk of (seksueel) geweld als ze gedronken hebben.
Ook zijn hersenen zich tot je 25e jaar nog volop aan het ontwikkelen. Alcohol kan die ontwikkeling in de weg staan.
En hoe jonger je begint met drinken, hoe groter de kans op verslaving als je volwassen bent.
5. Je kunt kinderen tegen het effect van alcoholreclame beschermen
Kinderen zien al heel jong alcoholreclame. Je kunt dit niet voorkomen.
Dit kun je wél doen:
- Je kunt kinderen leren om reclame te herkennen en ze leren hoe reclame werkt.
Tips hiervoor vind je op de website mediawijsheid.nl. - Je kunt kinderen vertellen over de kanten van alcohol die reclame niet laat zien, zoals dronken en ziek worden. Of over verslaving en de nadelen van alcohol voor je gezondheid en voor anderen.
- Je hebt ook invloed op hoe normaal kinderen alcohol vinden.
Als zij zien dat jij altijd alcohol drinkt als jullie iets vieren, dan leren ze dat alcohol erbij hoort als je iets viert. Net zoals in de reclames.
Wil je hier meer over weten? Kijk dan op Ziendrinkendoetdrinken.nl.
Wil je meer weten over alcohol en opvoeding? Kijk dan op deze pagina over opvoeding.
6. Er zijn een paar regels voor alcoholreclame, maar nog niet voor online alcoholreclame
In Nederland zijn een paar regels over alcoholreclame. Zo mogen tv en radio voor 9 uur ‘s avonds geen alcoholreclame laten zien of horen. Ook sluikreclame is voor die tijd verboden.
Maar er zijn geen wetten voor online alcoholreclame. En jongeren zijn juist heel veel online. Daar is heel veel alcoholreclame.
De overheid vraagt aan alcoholproducenten om er zelf voor te zorgen dat jongeren niet te veel verleid worden om alcohol te kopen en drinken. Uit onderzoek blijkt dat dat niet werkt.
Een verbod op alle alcoholreclame werkt het beste om alcoholgebruik door jongeren en schade hierdoor te verminderen.
7. In veel Europese landen zijn strengere regels voor alcoholreclame
In de meeste Europese landen zijn er strengere regels voor alcoholreclame dan in Nederland.
De alcoholindustrie mag in die landen minder zelf bepalen.
Nederland is het enige Europese land zonder regels voor de inhoud van alcoholreclame.
Meer weten over alcoholreclame? Op deze pagina van het Expertisecentrum Alcohol lees je meer en vind je een video over alcoholreclame.