Zien drinken, doet drinken!
Jongeren die anderen zien drinken, gaan zelf vaak ook (meer) drinken. Belangrijke anderen zijn ouders en vrienden. Maar ook reclame, films en sociale media hebben invloed op jongeren.
Kinderen doen anderen na
Kinderen leren door anderen na te doen. Al vanaf heel jonge leeftijd. Ze kijken vooral naar belangrijke voorbeelden in hun omgeving, zoals ouders en vrienden. Maar ze kijken ook naar reclames, films en sociale media. En ze doen dit ook na.
Ouders
Jongeren die hun ouders vaak zien drinken, gaan zelf vaak ook meer drinken. Want ouders bepalen voor een groot deel hoe kinderen over alcohol denken. Kinderen zien hen als voorbeeld. Als kinderen hun ouders vaak zien drinken, denken ze positiever over alcohol. Jongeren die positief denken over alcohol, drinken vaker en meer.
Vrienden
Jongeren die hun vrienden en leeftijdsgenoten alcohol zien drinken, beginnen zelf vaak eerder met alcohol drinken. Ook drinken ze vaker meer als ze ouder zijn.
Jongeren drinken meestal alcohol in groepjes. Ze passen hun eigen gedrag en meningen aan hun vriendengroep aan. Daarom heeft de vriendengroep veel invloed op hoeveel alcohol jongeren drinken.
Reclames
Reclames voor alcohol stimuleren jongeren om eerder te beginnen met alcohol. En om meer alcohol te drinken. Dit doen reclames via tv en radio, maar ook online. Veel reclame gaat over feestjes en dat spreekt vooral jongeren erg aan. De reclames laten alcohol zien als iets dat gezellig en ontspannend is. Ze geven het idee dat alcohol je aantrekkelijk maakt. Hetzelfde geldt voor alcohol in films of op sociale media. Die reclames en beelden geven jongeren dus een positief idee over alcohol. Dit maakt de kans groter dat ze meer of vaker gaan drinken.
> Lees meer over wat alcoholreclame met jou en je kind doet
Meer weten? Kijk op www.ziendrinkendoetdrinken.nl